KLASA: UP/II-008-04/13-01/253

URBROJ: 401-01/02-17-04

Zagreb, 12. listopada 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) povodom žalbe ………, Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku, Šibenik, ………, izjavljene protiv rješenja Grada Šibenika KLASA: UPI 008-02/13-01/19, URBROJ: 2182/01-01/1-13-2 od 4. srpnja 2013. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Grada Šibenika KLASA: UPI 008-02/13-01/19, URBROJ: 2182/01-01/1-13-2 od 4. srpnja 2013. godine.

2.    Odobrava se ………, Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku  pravo na preslike:

-        dopisa od  31. svibnja 2013. godine, koji je ……… kao Festivalska izvršna suradnica MDF-a Šibenik, uputila Gradu Šibeniku,

-        dopisa od 20. ožujka 2012. godine, koji je ……… kao nezavisna gradska vijećnica Gradskog vijeća Grada Šibenika uputila Gradu Šibeniku,

-        dopisa od 20. siječnja 2012. godine, koji je ……… kao zaposlenica Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku, uputila Gradu Šibeniku,

-        dopisa od 15. veljače 2012. godine, koji je ……… kao zaposlenica Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku uputila Gradu Šibeniku s dostavljenim prilozima,

-        dopisa od 17. siječnja 2011. godine, koji je ……… kao nezavisna gradska vijećnica Gradskog vijeća Grada Šibenika uputila Gradu Šibeniku, s dostavljenim prilozima.

3.    Nalaže se Gradu Šibeniku da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi po istome.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ………, Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku (dalje u tekstu: žaliteljica) za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2.,  u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4.  i članka 16. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što tražena dokumentacija sadrži osobne podatke zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da traži da joj se omogući uvid u dokumentaciju koju je ………, djelatnica Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku uputila Gradskoj upravi Grada Šibenika, a tiču se Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 19. lipnja 2013. godine zatražila od Grada Šibenika, kao tijela javne vlasti, da joj se dostave slijedeće informacije: sve dopise koje je prema bilo kojem gradskom odjelu uputila gđa. ………, a u vezi s HNK u Šibeniku, Međunarodnim dječjim festivalom u Šibeniku te pojedincima zaposlenim u Hrvatskom narodnom kazalištu u Šibeniku. Također je razvidno da Grad Šibenik rješenjem KLASA:  UPI 008-02/13-01/19, URBROJ: 2182/01-01/1-13-2 od 4. srpnja 2013. godine odbilo zahtjev žaliteljice jer su informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Iz obrazloženja rješenja je vidljivo da Grad Šibenik smatra da bi radi zaštite interesa iz članka 15. stavka 2. točke 4., te članka 16. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama omogućavanje pristupa traženoj informaciji taj zaštićeni interes bio ozbiljno povrijeđen te da prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni (drugi) interes. Iz spisa predmeta je također vidljivo da Grad Šibenik nije razmotrio mogućnost da žaliteljici omogući djelomičan pristup informacijama sukladno članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 23. stavku 5. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti će rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2. i 3., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Članak 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama određuje da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. i 3. dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“,  broj 106/12. - pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Pravni temelji za prikupljanje i daljnju obradu osobnih podataka propisani su  člankom  7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka.

Člankom 11. stavkom 3. Zakona o zaštiti osobnih propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

U žalbenom postupku Grad Šibenik je dostavio informacije koje je  žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama. Uvidom u dostavljene informacije utvrđeno je da se u pojedinim dopisima i prilozima uz dopise navode imena i prezimena fizičkih osoba. Svaka fizička osoba ima pravo na zaštitu svojih osobnih podataka, a  osobni podatak predstavlja ime i prezime, kao i  drugi podaci kojima se osoba može identificirati. 

Bitno je naglasiti da kada se upotrebljavaju odredbe Zakona o zaštiti osobnih podataka kao temelj odbijanja zahtjeva korisnika prava na informaciju, da je potrebno razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta nezakonitom upotrebom nečijih osobnih podataka jer ukoliko neki podatak predstavlja osobni podatak to ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen.

Uvidom u dostavljene informacije koje je žaliteljica zatražila utvrđeno je da se  fizičke osobe koje se navode u tim dopisima nalaze u službenom svojstvu, a radi se osobama koje rade u Gradu Šibeniku, Hrvatskom narodnom kazalištu u Šibeniku ili su vezane uz rad i funkcioniranje Međunarodnog dječjeg festivala, kojeg organizira Hrvatsko narodno kazalište u Šibeniku. U ovom predmetu je očito da bi se davanjem dopisa koje sadrže  imena i prezimena mogla identificirati određene osobe. S druge strane treba uzeti u obzir da se u konkretnom slučaju radi o imenima i prezimenima osobama koje se nalaze u službenom svojstvu u tijelima javne vlasti Gradu Šibeniku i Hrvatskom narodnom kazalištu u Šibeniku ili su angažirane za Međunarodni dječji festival.

U provedenom postupku Povjerenica za informiranje je utvrdila da ne dolazi do kršenja Zakona o zaštiti osobnih podataka ako se dostave  dopisi u kojima se navode  određena imena i prezimena jer se radi o imena i prezimena za koju bi žaliteljica i svaka druga osoba imala pravo saznanja budući da se radi o osobama koje su zaposlene ili angažirane od strane tijela javne vlasti, a koji bi radi transparentnog rada tijela javne vlasti trebali biti dostupni jer se njihov rad i angažman financira javnim sredstvima.

Sukladno navedenom iako se u zatraženim informacijama navode imena i prezimena, u konkretnom slučaju ne dolazi do kršenja odredbi Zakona o zaštiti osobnih podataka i dostavom tih dopisa ne zadire se u privatnost pojedinca.

S obzirom da se u  ovom slučaju  ne može primijeniti zaštita osobnih podataka kao zakonsko ograničenje u žalbenom postupku je razmotreno  postoje li druga zakonska ograničenja. Razmatrajući ostale pravne osnove za ograničenje prava na pristup informacijama, Povjerenica za informiranje ne nalazi osnovu za postojanje drugih zakonskih ograničenja propisanih člankom 15. stavcima 1., 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Posebno se napominje da je u konkretnom slučaju žaliteljica predstavnica Hrvatskog narodnog kazališta u Šibeniku te da bi se u takvim slučajevima trebalo po zahtjevu pružiti informacije kako bi se određenoj osobi omogućila mogućnost iznošenja obrane na iznesene tvrdnje, sukladno načelu saslušanja stranaka. Također, svako ukazivanje na moguće nepravilnosti mogu djelovati poticajno na tijelo javne vlasti kako bi moglo uočene nepravilnosti ispraviti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.